برگزاری همایش بین‌المللی «مرجعیت علمی در عصر ظهور» در مشهد (خبرگزاری صدا و سیما)
25 بهمن 1402
برگزاری همایش بین‌المللی «مرجعیت علمی در عصر ظهور» در مشهد (خبرگزاری صدا و سیما)

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی ، دبیر همایش بین المللی مرجعیت علمی در عصر ظهور در این همایش گفت: این همایش یک روزه از سری برنامه‌های سومین دوره جشنواره سراسری علمی فرهنگی و هنری «امامت و مهدویت» دانشگاه آزاد اسلامی به شمار می رود که به میزبانی واحد مشهد در حال برگزاری است.

دکتر رحیم دبیری افزود: در این همایش در ۳۲ محور از جمله «تبیین معرفت شناسانه مرجعیت علمی، مفهوم شناسی مرجعیت علمی، ضرورت و راهکارهای تحقق آن، مبانی و شاخه های مرجعیت علمی، موانع، چالش ها و آسیب شناسی مرجعیت علمی، آزاد اندیشی و مرجعیت علمی، مرجعیت علمی از نگاه رهبر انقلاب، انتظار عالمانه و راهکارهای تحقق آن» برگزار می شود.

وی ادامه داد: «حکومت مهدوی و شکوفایی علمی، مرجعیت علمی و باور به عصر ظهور، دولت اسلامی و زمینه سازی برای جامعه مهدوی، آرمانشهر مهدوی، صلح و امنیت جهانی، موعودباوری و تاثیر آن در مرجعیت علمی، تربیت اخلاقی زمینه ساز ظهور، مرجعیت علمی زمینه ساز ظهور، آخر الزمان در اندیشه ادیان و مذاهب، مرجعیت علمی در قرآن و روایات، مرجعیت علمی در دوره حیات ائمه(ع)، اعجاز علمی قرآن و تاثیر آن بر مرجعیت علمی، گسترش علوم و تحقق آرمان های عصر ظهور، آینده پژوهی و مرجعیت علمی» از دیگر محورهای این همایش به شمار می رود.

دبیر همایش بین المللی مرجعیت علمی در عصر ظهور بیان کرد: ۱۳۶ مقاله به دبیرخانه این همایش رسیده که از این تعداد ۸۳ مقاله پذیرش و ارائه شده است.

به گفته وی، ۴۰ نفر از استادان دانشگاه آزاد اسلامی داوری این مقالات را بر عهده داشتند.

وی گفت: در این همایش ۳۰ مقاله به صورت شفاهی در چهار میزگرد تخصصی و ۵۳ مقاله دیگر به صورت پوستر ارائه خواهد شد.

دانشجویان دانشگاه آزاد خراسان رضوی معادل ۳۲ درصد جمعیت دانشجویی استان

رییس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: این دانشگاه دارای ۱۷ واحد و مرکز دانشگاهی است و حدود هزار استاد هیات علمی تمام وقت در مجموعه های این دانشگاه فعالیت دارند.

دکتر محسن مرادی افزود: هم اینک ۷۷ هزار دانشجو معادل ۳۲ درصد جمعیت دانشجویی آموزش عالی استان در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی مشغول به تحصیل هستند.

مرجعیت علمی باید منجر به حل مشکلات جامعه شود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این همایش گفت: مرجعیت علمی، ثبت مقالات در آی.اس.آی و کسب نمره نیست، بلکه مرجعیت علمی و تولید علم زمانی رخ می دهد که بتواند راه گشا و منجر به حل مشکلات جامعه شود.

حسن رحیم پور ازغدی افزود: متاسفانه تمامی متون درسی ما ترجمه هستند و دارای نگاه انتقادی نیستند، لذا تولید علم زمانی صورت می گیرد که در متون درسی چه در علوم انسانی و چه غیر از آن، تولید علم از ترجمه سبقت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ما باید مولد علم باشیم، ادامه داد: مرجعیت علمی و تمدن سازی و تولید علم بایستی موجب حل مسائل کشور شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اگرچه اولین دانشگاه ها در جهان پس از اسلام از ایران آغاز شده و حوزه و دانشگاه ایران به لحاظ علمی، معنوی و تربیتی نسبت به سایر دانشگاه های جهان بی نظیر است، بیان کرد: با کمال تاسف امروز حوزه و دانشگاه در ایران به جای تولید علم، کارخانه تولید مدرک شده است و اکثر خروجی های نظام آموزش و پرورش ناکارآمد هستند که بایستی به سمت تولید علم حرکت کرد.

پور ازغدی گفت: بایستی دانشمند انسان تربیت کرد تا از طریق تولید علم نیازهای جامعه مرتفع و مشکلات کشور رفع شود.

در همایش بین‌المللی «مرجعیت علمی در عصر ظهور» از سه مقاله برتر تقدیر به عمل آمد.