حجت الاسلام حسینی تبار در چهارمین پیش نشست همایش مرجعیت علمی در عصر ظهور، در جمع استادان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد:
02 دی 1402
حجت الاسلام حسینی تبار در چهارمین پیش نشست همایش مرجعیت علمی در عصر ظهور، در جمع استادان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، حجت الاسلام سید حامد حسینی تبار در این جلسه با بیان اینکه تمام باورها و اعتقادات خودمان را بر اساس ادله عقلیه باید ثابت کنیم به جایگاه مهم عقل در کتب و روایات اشاره و افزود: هر مکتبی باید با حکم عقلیه ادعایش را ثابت کند. اولین بحث در کتاب کافی که معتبرترین کتاب شیعه است بحث عقل است. جایگاه عقل در قرآن بارها و بارها مورد تاکید قرار گرفته و حتی عقل پیش نیاز علم و خداشناسی است. یک ساعت تفکر از یک سال عبادت برتر است. تمام ساختمان اعتقادی شیعه باید زیربنای عقلی داشته باشد و پیش فرض تمام علوم عقل است.

مدرس حوزه علمیه خراسان در ادامه با اشاره به موضوع مهدویت گفت: مهدویت یکی از شاخه‌های اعتقادی علوم دینی است که صدها زیر شاخه دارد و یکی از آنها انتظار است. یکی از مشترکاتی که بین تمام ادیان الهی وجود دارد اعتقاد به آمدن منجی است گرچه در جزئیات آن اختلافات زیادی وجود دارد اما در اصل اینکه قرار است منجی بیاید اختلافی نیست و لازمه عدل و حکمت الهی هم این است. این وعده الهی است که خلیفه الله فی ارضه (نماینده خدا در زمین) ظهور کند.

وی انتظار فرج را پرفضیلت ترین اعمال دانست و با بیان اینکه فضیلت انتظار فرج جزء مسلمات مذهب شیعه است دو سوال اساسی را مطرح کرد و گفت: اولا با همه تاکیدی که در انتظار فرج شده است چه می‌شود که حتی قشر مذهبی شیعه نیز روحیه انتظار ندارند و دچار روزمرگی شده‌اند و کلمه انتظار را یدک می‌کشند؟ و ثانیا نشانه های شخص منتظر چیست؟

حجت الاسلام حسینی تبار در پاسخ به سوال اینکه چرا جامعه روحیه انتظار ندارد بیان کرد: به خاطر این است که مقدمه انتظار را نداریم. کسی منتظر دیگری است که فقدان و دوری محبوبش را درک کرده باشد. چرا در جامعه شیعه منتظر کم دارد به خاطر اینکه معرفت و شناخت به امام زمان نداریم. نمی‌شناسیم امام زمان ما در عالم چه کاره است.

وی افزود: مقدمه انتظار، شناخت واقعی امام زمان است. وقتی ندانیم که حضرت می آیند چه اتفاقی می‌افتد نمی توانیم منتظر باشیم. اول باید بدانیم که خلیفه خدا در زمین یعنی چه . اگر کسی به این باور رسید که همه عالم وجودش وابسته به امام زمان است او منتظر است. زیارت جامعه کبیره دایره المعارف امام شناسی است.

استاد حوزه علمیه اولین باب در امام شناسی را اضطرار دانست و تصریح کرد: باید درک کنیم که ما چه نیازی به امام زمان داریم. اولین باب در امام شناسی اضطرار است. به حکم عقلمان ما مضطر و نیازمند وجود امام زمان هستیم. اگر کسی روحیه اضطرار داشته باشد محال است که منتظر نشود. زمانی که حضرت حجت ظهور می‌کند ۲۵ حرف از علوم جهان هستی به جامعه تزریق می‌شود این در حالی است که در حال حاضر بشر با تمام پیشرفت های علمی که داشته توانسته فقط به دو حرف از علوم دست پیدا کند.

در حال حاضر 58 برنامه علمی و 251 چالش کشور در دانشگاه آزاد پیگیری می‌شود

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و دبیر همایش بین‌المللی مرجعیت علمی در عصر ظهور نیز در این نشست گفت: هدف ما از این نشست‌ها گره زدن مهدویت به مرجعیت علمی است. هدف این است که با ادبیات مهدوی آشنا شویم و علم نافع تولید کنیم.

دکتر رحیم دبیری با تاکید بر تولید علم نافع افزود: در خوش بینانه ترین حالت، تنها ۱۰ درصد پایان‌نامه‌های دکتری ما مشکلات کشور را حل می‌کند. روایات ائمه ما را رهنمون می‌کند تا علم نافع تولید کنیم. فرهنگ مهدویت و انتظار را بایستی با زبان دیگری به دانشجوی امروزمان بشناسانیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 58 برنامه علمی و 251 چالش کشور در دانشگاه آزاد پیگیری می‌شود اظهار کرد: بنابراین ما به آن اضطرار رسیده ایم که از پتانسیل و ظرفیت‌های کشور به نحوی استفاده کنیم که اولا نفعی برای مردم و مملکت داشته باشد و دوما بتواند تمدن ساز شود به خاطر همین هم در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد علاوه بر مهارت و کارآفرینی، موضوع تمدن سازی هم به عهده دانشگاه گذاشته شده است.