ما امروز با آنچه مد نظر حضرت امام(ره) در باب وحدت حوزه و دانشگاه بود فاصله داریم / در موضوع امامت و مهدویت آنچه برای ما مهم است شکل گیری و تثبیت این تفکر در دانشجویان است
18 آذر 1402
ما امروز با آنچه مد نظر حضرت امام(ره) در باب وحدت حوزه و دانشگاه بود فاصله داریم / در موضوع امامت و مهدویت آنچه برای ما مهم است شکل گیری و تثبیت این تفکر در دانشجویان است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی ، دکتر علی سروری مجد با حضور در سومین پیش نشست همایش بین‌المللی مرجعیت علمی در عصر ظهور و اولین پیش نشست تخصصی گرامیداشت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه که با موضوع نقش وحدت حوزه و دانشگاه در تمدن سازی عصر ظهور، روز شنبه 18 آذرماه در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد با اشاره به چرایی و چیستی وحدت حوزه و دانشگاه و ارتباط آن با مرجعیت علمی گفت: بیش از ۴۰ سال است که حضرت امام وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح می‌کند. این موضوع یک بحث سالگردی نیست بلکه بحث دائمی و همیشگی است. آنچه امام فرمودند وحدت حوزه و دانشگاه منظور از وحدت به معنای یکی شدن این دو نبود بلکه مد نظر امام، پیوند بین حوزه و دانشگاه بود.

وی افزود: حتی قبل‌تر از حضرت امام اندیشمندانی چون ابن سینا، خواجه نصیر، فارابی، پیوند علوم تجربی یعنی علوم دانشگاهی و علوم عقلی و الهی یعنی علوم حوزوی را شکل دادند. پس این نظریه یک دیرینه تاریخی در علوم اسلامی دارد. اما در دوران قاجار سعی شد حوزه و دانشگاه را از هم جدا کنند که مصداق آن تاسیس مدرسه دارالفنون بود و نتیجه این شد که دانشگاهیان در مقابل حوزویان قرار گرفتند.

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: با ابتکار حضرت امام در حوزه علمیه قم دفتر همکاری‌های حوزه و دانشگاه شکل گرفت و منجر به این شد که کتاب‌های حوزه و دانشگاه نوشته شود و پای روحانیون به دانشگاه باز شد. از آن سو هم فارغ التحصیلان دانشگاهی به یادگیری دروس حوزوی علاقه‌مند شدند و اتفاقات خوبی در این زمینه افتاد که منجر به تاسیس مراکز علمی دانشگاهی و اسلامی شد.

دکتر سروری مجد با طرح این سوال که «آیا امروز آن پیوندی که مد نظر امامین انقلاب بود اتفاق افتاده یا نه»، تصریح کرد: ما با آن چیزی که مد نظر امامین انقلاب بود هنوز خیلی فاصله داریم. در دوره چهل و چند ساله پس از ابتکار حضرت امام مبنی بر وحدت حوزه و دانشگاه آن چه ما می‌خواستیم کمتر اتفاق افتاده است و کمتر کار شده است.

وی در ادامه با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب خاطرنشان کرد: گسترش فضای انقلابی ارتقای علمی و حفظ کیان دانشگاه سه مطالبه مقام معظم رهبری از دانشگاه‌ها بود و اولین محوری که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم اشاره کرد علم و پژوهش است و دانشگاه آزاد اسلامی با نگارش سند تحول و تعالی دانشگاه ، بیانیه تعلیم و تربیت اجتماعی ، تشکیل دفاتر تقریب مذاهب در سراسر کشور و سایر فعالیت های علمی و فرهنگی دستاوردهای بزرگی به ارمغان آورده است.

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به شکل گیری موضوع امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: در موضوع امامت و مهدویت آن چیزی که مد نظر ماست القای تفکر امامت و مهدویت است که به صورت عقلی برای دانشجویان ما باید جا بیفتد تا در شرایط مختلف بتوانند از تفکرخودشان دفاع کنند. تقریب مذاهب و امامت و مهدویت دو بال یک پرنده است که هر دو بر محور مودت فی القربی در دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفته است.

در این نشست یک روزه که به همت دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و معاونت پژوهشی دانشگاه برگزار شد، دکتر علی سروری مجد قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر مسیب داوری مشاور قائم‌ مقام دانشگاه و رییس هماهنگی امور استان های دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر مرادی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی ، حجت الاسلام دکتر حسینی مطلق رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد استان و دکتر رحیم دبیری دبیر همایش بین المللی مرجعیت علمی در عصر ظهور در باب مرجعیت علمی و ارتباط آن با وحدت حوزه و دانشگاه مطالبی بیان و در ادامه استادان و روحانیون ، هر یک دیدگاه ها و نقطه نظرات خود مبنی بر راهکارهای وحدت بیشتر حوزه و دانشگاه را ارائه کردند.