ارتقاء مرجعیت علمی کشور با تاکید بر نقش دانشگاه آزاد اسلامی
03 مهر 1402
ارتقاء مرجعیت علمی کشور با تاکید بر نقش دانشگاه آزاد اسلامی

هفدهمین نشست هم‌اندیشی «دانشگاه خانه گفتگو» با موضوع ارتقاء مرجعیت علمی کشور با تاکید بر نقش دانشگاه  آزاد اسلامی با حضور بیژن رنجبر قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. 
بیژن رنجبر قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی موجب اجرای تولید علمی شده است، اظهار کرد: خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی مبانی مرجعیت علمی در کشور شده و در حوزه‌های آب، راه، بودجه و تکنولوژی دارای محورهای علمی و تخصصی است. 
دکتر رنجبر در ادامه این نشست متذکر شد: جایگاه ایران اسلامی در سال ۲۰۲۲ بین ۱۳۲ کشور در حوزه‌های مختلف علمی قابل قبول است، براساس اعلام سازمان جهانی مالکیت فکری ایران بین ۱۳۲ کشور دنیا رتبه ۲۲ را دارد که بسیار عالی است. 
وی گفت: ایران در علوم مهندسی جایگاه دهم را دارد، در سلول‌های بنیادی و داروها رتبه‌های افتخارآمیز داریم و در شاخص تأثیر دانش در کشور رتبه پنجم را به خود اختصاص داده‌ایم. 
قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: در شاخص نوآوری رتبه ۵۳ را بین ۱۳۲ کشور داریم، در شاخص کارآفرینی دارای رتبه ۷۲ هستیم و در شاخص سرمایه انسانی به رتبه ۵۳ دست یافته‌ایم. 
دکتر رنجبر در ادامه این نشست گفت: ایران در شاخص نیروی انسانی رتبه ۵۴ و در شاخص فناوری اطلاعات رتبه ۷۶ را دارد، دانشسرای موضوعی می‌تواند حلقه مفقود بین استاد و دانشجو را بهبود ببخشد. 
وی گفت: یکسری اقدامات انگیزشی هم دردانشگاه آزاد در حال رخ دادن است، در موضوع تولیدات ناب دانشی، ارتقای سطح عالی دانش، اقدامات راهبردی علمی باید دانشگاه آزاد اسلامی حمایت بیشتری شود. 
این استاد دانشگاه افزود: دکتر طهرانچی عنوان کردند که در پژوهش‌ها و رساله‌های دکتری که منجر به صدور مدرک می‌شو‌د، بودجه‌هایی برای این امر در نظر گرفته شده است. 
رنجبر تشریح کرد: در بخشی که کار دانشجویان تبدیل به محصول می‌شود معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی باید اقدامات لازم را انجام دهد. 
قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: باید این پژوهش‌ها به‌گونه‌ای حمایت شوند که معاونت علمی و فناوری و نوآوری توجه کافی به آن داشته باشند. 
این استاد دانشگاه گفت: بودجه لازم برای حرکت دادن پژوهش‌ها به سمت مرجعیت علمی وجود دارد و استادان فعال در زمینه پژوهش مورد حمایت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هستند. 
رنجبر خاطرنشان کرد: مقرر شده تشویقی به مقالات علمی و پژوهشی درنظر بگیریم که تا ۲۵ میلیون تومان هم برسد و مقابلاتی که در سایت‌های بین‌المللی چاپ می‌شوند مورد حمایت ما هستند. 
قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تبیین کرد: باید پژوهش‌ها را به سمت هم‌افزایی استادان پیش ببریم، امام نقش دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه بسیار ویژه است، در بحث مقالات باید از پژوهش‌ها حمایت لازم صورت بگیرد و باید هسته پژوهشی سرآمدان تشکیل شوند. 
این استاد دانشگاه گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی در بحث پژوهش اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته، اما تورم موجب شده تا اقدامات پژوهشی هم تحت‌الشعاع قرار بگیرد. 
رنجبر تأکید کرد: پژوهشگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی باید حمایت لازم را از مقالات داشته باشند و بسترسازی لازم صورت بگیرد، در قضیه نهادهای پژوهشی برتر، ارتباطات سطح عالی دانشی و تعامل فرهنگستان‌های ایران با سایر نهادهای علمی باید بین نهادهای فرهنگی ارتباط لازم صورت بگیرد. 
وی مطرح کرد: پشتیبانی از راهبرد جذب دانشجویان پسادکتری دستور دکتر طهرانچی است و انتخاب نشان عالی یکی دیگر از اهداف ماست، زمانی دانشگاه آزاد اسلامی از چهره‌های ماندگار حمایت کرد و تقویت جایگاه زبان فارسی از دیگر اقدامات ما خواهد بود. 
قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تشریح کرد: برخی کشورها اقدام به وارد کردن اساتید از آمریکا هستند، در حالی که ایران دارای بهترین استادان است. این استاد دانشگاه گفت: در زمینه مسئله‌محور دانشگاه آزاد اسلامی بی‌نظیر است، اما باید در زمینه اجرا نیز قوی‌تر شویم، برنامه علمی ما اکنون در کجا قرار دارد؟ 
وی اضافه کرد: پایان‌نامه‌های ما باید نگاه به مرجعیت علمی داشته باشد تا بتواند از توان علمی دانشجویان استفاده کند و استادان در این زمینه نقش غیرقابل انکاری برعهده دارند.