دکتر احمد ناطق گلستان مطرح کرد: نیاز کشور به مرجعیت سازی در حوزه علوم انسانی / دانشگاه آزاد اسلامی در سال های اخیر هر دو مسیر تولید علم و مهارت محوری را به خوبی پیش برده است .
27 مرداد 1402
دکتر احمد ناطق گلستان مطرح کرد:  نیاز کشور به مرجعیت سازی در حوزه علوم انسانی / دانشگاه آزاد اسلامی در سال های اخیر هر دو مسیر تولید علم و مهارت محوری را به خوبی پیش برده است .

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی، دکتر احمد ناطق گلستان در دومین نشست شورای سیاست گذاری  و علمی همایش بین المللی "مرجعیت علمی در عصر ظهور" در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با اشاره به برنامه هفتم توسعه عنوان کرد:  این برنامه دانشگاه‌ها را به سه دسته تقسیم کرده‌ است یک سری از دانشگاه‌ها دانشگاه‌هایی هستند که تولید علم می‌کنند مثل دانشگاههای معتبر دولتی که به تعبیری نگاه مرجعیت علمی به این دانشگاه‌ها دارند. یک سری از دانشگاه‌ها دانشگاه‌های مهارت محورند مثل دانشگاه‌های علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای و یک سری دانشگاه‌هایی هستند که محور آموزشی و تلفیقی دارند. 
 
معاون هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه طبق فرمایش مقام معظم رهبری دانشگاه‌ها هم باید مرجعیت علمی را دنبال کنند و هم مهارت محوری را ترویج دهند تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در  ۴ سال اخیر هر دو مسیر را به خوبی پیش برده هم حوزه مرزهای دانش و تولید علم را به خوبی پیش برده که شاخصه‌های این حوزه در رنکینگ تولید مقالات دانشگاه آزاد در ایران و جهان به خوبی نمایان است و هم در حوزه مهارتی که شاخصه آن دانشکده‌های مهارتی و کارآفرینی و دانشکده‌های موضوعی  و طرح پویش است که در دانشگاه آزاد فعالیت می‌کنند و مهارت محوری و حل مسئله را دنبال می کنند. 
 
وی با تاکید بر اینکه نمی شود علمی تولید کنیم که نافع نباشد و حل مسئله نکند افزود: دانشگاه آزاد اسلامی هر دو این مسیر را دنبال می‌کند و به هر دو مورد توجه دارد و با سرعت و شتاب خوبی در حرکت است. 
 
دکتر ناطق بر مرجعیت سازی علمی به ویژه در حوزه علوم انسانی تاکید و اظهار کرد: مرجعیت سازی علمی لزوماً در حوزه علوم پایه نیست و اتفاقاً در کشور مرجعیت سازی در حوزه علوم انسانی را به شدت نیاز داریم و در این مورد عقب هستیم ما در حوزه مهندسی و علوم پایه خیلی خوب عمل کردیم ولی مرجعیت سازی در حوزه اقتصاد و مدیریت باید تلاش مضاعفی داشته باشیم. در این حوزه ها نظریه پرداز واقعی انگشت شمارند و بیشتر مترجم هستیم.در حالی که با توجه به تفاوت نگاه اسلام و غرب به انسان و اینکه ما می بایست نگاه اسلامی را به انسان داشته باشیم لذا ترجمه  نمی‌تواند ما را مرجع نماید و باید بر اساس مبانی ناب اسلامی و قرآنی به علوم انسانی پرداخت و نظریه پردازی نمود. 
 
معاون هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه در همایش بین‌المللی مرجعیت علمی که با عصر ظهور و مهدویت ترکیب شده است باید در حوزه علوم انسانی تلاش بیشتری شود افزود: با برگزاری این همایش باید بتوانیم به یک سری نظریات و دانش‌های بدیع و جدید برسیم و حرف‌های نو در حوزه مدیریت و اقتصاد بزنیم. 
 
وی تصریح کرد: در حوزه علوم انسانی اگر متدولوژی و ریل‌ها را تغییر ندهیم و بخواهیم با همان ریل های قبلی حرکت کنیم نمی‌توانیم به ساختارهای جدید و مسیرهای جدید و نگاه مهدوی برسیم و این لازمه تغییر متدولوژی‌ها و تغییر ریل‌ها در حوزه علوم انسانی است. 
 
گفتنی است همایش بین‌المللی مرجعیت علمی در عصر ظهور با 6 محور و 30 موضوع علمی پژوهشی، از جمله برنامه‌های سومین جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی است که در 25 بهمن ماه سال جاری در استان خراسان رضوی برگزار خواهد شد.