حجت الاسلام حسینی مطلق مطرح کرد: مرجعیت علمی یکی از مباحث جدی مشترک بین حوزه و دانشگاه است/ شناخت مکتب اربعین امام حسین(ع) لازمه شناخت مهدویت است.
27 مرداد 1402
حجت الاسلام حسینی مطلق مطرح کرد:   مرجعیت علمی یکی از مباحث جدی مشترک بین حوزه و دانشگاه است/ شناخت مکتب اربعین امام حسین(ع) لازمه شناخت مهدویت است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ازاد اسلامی خراسان رضوی، حجت الاسلام سیدمهدی حسینی مطلق در دومین نشست شورای سیاست گذاری و علمی همایش بین المللی مرجعیت علمی در عصر ظهور ، در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با بیان اینکه باید ببینیم بحث مهدویت چه اثری می تواند در روند کاری ما به عنوان متولیان فرهنگی و دینی دانشگاه داشته باشد، به کتاب معالم المدرستین از علامه عسکری اشاره و اظهار کرد: در این کتاب بین دو مکتب شیعه و خلفا یک بررسی انجام شده و مشخص شده مرجعیت علمی در حد اعلا در بین ما شیعیان هست. چون ما به واسطه ائمه و اهل بیت وصل به یک منبعی هستیم که هیچ تغییر و تجددی در آن رخ نمی دهد و این بزرگ ترین ارزشی هست که ما داریم و از آن غافلیم.  
 
وی افزود: اما در مکتب خلفا، تنها چیزی را که نسبت به ائمه ما قبول دارند این است که ائمه به لحاظ علمی مرجع خوبی هستند ولی امامت و شأن امامت را برای ائمه ما قائل نیستند. این یک دیدگاه حداقلی و یک قبول حداقلیه ولی دیدگاه و مبنای کامل این بحث نزد ما شیعیان است. 
 
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ازاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به همایش مرجعیت علمی در عصر ظهور ، آن را مقدمه ای برای معرفی مهدویت به جهان عنوان کرد و با بیان اینکه لازمه شناخت مهدویت شناخت امام حسین(ع) است افزود: در موضوع اربعین را که ما در پیش داریم، طبق نکاتی که حضرت آقا بیان کردند و الحمدلله چند سالی است که خوب در بین جامعه شکل گرفته می‌خواهیم مقدمه سازی شود و ذهن بشر آماده شود برای ظهور امامی که خودش رو اولاد امام حسین معرفی می کند. لذا برای شناخت مهدویت ، ابتدا باید مکتب امام حسین را بشناسیم. 
 
وی تصریح کرد: قطعا این تلاش ما در دانشگاه برای رساندن و آماده کردن اذهان برای حوزه های معرفتی هدف بسیار مقدسی است و کار بسیار دشواری است. یعنی کاری نیست که با یک یا دو ماه جمع شود و انتظار است حوزه‌ی علمیه خراسان هم به این جمع اضافه شود و یکی از مباحثی که ما امسال در روز وحدت حوزه و دانشگاه به صورت عمیق لازم است ورود کنیم بحث مرجعیت علمی هست. 
 
حجت الاسلام حسینی مطلق با اظهار خرسندی از اینکه دانشگاه آزاد اسلامی متولی موضوع مرجعیت علمی و مهدویت شده بیان کرد: امام رضا توفیقی بدهد و دریچه هایی باز شود که ما بتوانیم حداقل‌ مقدمه فکری و معرفتی برای بخشی از جامعه ایجاد کنیم که این بحث مهدویت که از مهمترین ارکان شیعه است و دشمن هم روی این موضوع دست گذاشته را درست به جامعه معرفی کنیم. 
وی به شبهات فضای مجازی اشاره کرد و افود: شبهاتی که امروز در فضای مجازی از سوی دشمنان مطرح می شود هدفش خدشه دار کردن بحث مهدویت در اذهان عمومی است و ما ان شاءالله با همتی بالا طلایه دار بحثی خواهیم شد که در آینده نه چندان دور برکاتش را حداقل در دانشگاه های خودمان شاهد باشیم