دکتر دبیری در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد
04 مرداد 1402
دکتر دبیری در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد

همایش بین‌المللی علمی و پژوهشی «مرجعیت علمی درعصر ظهور» از جمله برنامه‌های موضوعی سومین جشنواره سراسری امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی است که دربهمن ماه امسال در استان خراسان رضوی برگزار خواهد شد.

دکتر دبیری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی این دانشگاه با اعلام این خبر افزود:. اولین بار 18 سال قبل موضوع مرجعیت علمی از سوی مقام معظم رهبری وارد ادبیات و گفتمان علمی ما شد و در طول این مدت این موضوع مغفول مانده و به آن خیلی پرداخته نشده لذا دانشگاه آزاد اسلامی این موضوع را در دستور کار خودش قرارداده تا با کنکاش علمی بتواند هرچند گام کوچکی در این زمینه بردارد. وی به جایگاه مهدویت در اندیشه اسلام اشاره و افزود: موعودباوری به معنای اعتقاد به آمدن یک منجی در آخرالزمان در همه ادیان و مذاهب وجود دارد و بر اساس آیات و روایات مسلمانان معتقد به مهدویت هستند. حجم روایات شیعی که درباره امام مهدی(عج)، ارزش انتظار، نشانه‌های ظهور، حوادث هنگام ظهور و جهان پس از ظهور وجود دارد بسیار گسترده و به چند هزار روایت می‌رسد.

دبیرهمایش بین المللی مرجعیت علمی در عصر ظهور با بیان اینکه آنچه در اعتقاد به مهدویت بیش از هر چیز اهمیت دارد فلسفه موعودباوری است تصریح کرد: در سایه اعتقاد به مهدویت، الگوگیری برای پیشرفت جامعه، توجه به آسیب‌ها و انحرافات در حوزه دین و رفع مشکلات اعتقادی و اخلاقی حاصل می‌شود. لذا با توجه به جایگاه این موضوع و گستره آن در همه ادیان و مذاهب یکی از بهترین موضوعاتی است که می‌تواند باعث یک گفتمان علمی آزاد شود و فرصت نقد اندیشه‌ها را در میان صاحب نظران تمام ادیان و مذاهب ایجاد و راه را برای آینده روشن‌تر کند.

 دبیری در خصوص مرجعیت علمی و ضرورت آن در دوره معاصر نیز بیان کرد: مرجعیت علمی به معنای رسیدن به قله‌ها و مرزهای دانش و معرفت و شکوفایی استعدادهای اجتماعی جامعه نه تنها در حوزه نظری بلکه به صورت یک بحث عملی ضرورت دارد. وی اظهار کرد: بررسی پیشینه تاریخی این بحث حکایت از این دارد که در قرن اول و دوم متاثر از فضای حضور ائمه علیهم السلام و در قرن سوم تا پنجم قمری نیز دانشمندان ایرانی و اسلامی در اوج شکوفایی علمی بوده و کتاب‌های آنان مورد مراجعه دنیا بوده است. این رشد علمی در سایه وجود فضای علمی آزادانه، گسترش نظریه پردازی و نقد علمی آزادانه و دسترسی دانشمندان به منابع علمی دیگر مذاهب بوده است. هدف از همایش«مرجعیت علمی درعصر ظهور» به کارگیری علم در راستای تحقق ظهور و گسترش عدالت است .

این مسئول دانشگاهی با اشاره به ضرورت رسیدن به سطح بالای علم و قرار گرفتن در قله‌های تولید علم در کشور افزود: با توجه به رشد سریع علم و تکنولوژی در دنیای معاصر و رقابت کشورها برای تصاحب قدرت و ثروت از مجرای علم، رسیدن به سطح بالای علم و قرار گرفتن در قله‌های تولید علم هدفی است که برنامه‌ها و اسناد علمی بالادستی کشور به آن توجه دارد و همواره مورد توجه و تاکید مقام معظم رهبری بوده است و آنچه این مهم را تسریع و تسهیل می‌کند موعودباوری و اعتقاد به مهدویت و به کارگیری علم در راستای تحقق ظهور و گسترش عدالت است. این همایش نیز قدمی است در این راه که مرجعیت علمی را در عصر ظهور و یا عصر انتظار تبیین کنیم. دبیری افزود: با توجه به اینکه سطح کار بین‌المللی است به زودی محورهای همایش نهایی خواهد شد و پوستر و سایت همایش راه اندازی و آماده دریافت مقالات خواهیم شد.